"Meer dan 3071 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Werven met social media: wat levert het op?

Werven met social media: wat levert het op?


Uit onderzoek van Heliview blijkt dat werkgevers in Nederland nieuwe wervingsmethoden volop aan het verkennen zijn. Social media is in 2010 door circa één op de vijf vestigingen met vacatures ingezet voor personeelswerving. De bekendheid met social media is hoog. Vrijwel alle vestigingen met vacatures zijn op een of andere manier bekend met Hyves, Facebook, Twitter of MSN. Echter, men hoeft ze niet per se als wervingskanaal te kennen. Met LinkedIn is circa 69 procent bekend.

De succesrate van social media ligt tot dusver (nog?) lager dan die van vacaturesites, recruitmentsites en eigen bedrijvensites. Ongeveer 40 procent heeft met succes nieuwe medewerkers aangenomen. Bij vacaturesites, recruitmentsites en eigen websites kwam de succesrate op respectievelijk 70 procent, 76 procent en 72 procent.

Volgens deskundigen onderscheidt werven via social sites zich van overige online wervingsmethoden doordat het een persoonlijke vorm van recruitment is. Richt werving via vacaturesites, recruitmentsites van werkgevers (bv. werkenbijdeoverheid.nl) of 'gewone' bedrijvensites zich vaak op een breed publiek bedoeld voor meer algemene functies, door te werven via social media komt de recruiter persoonlijk in contact met high-potentials voor specialistische functies. Via social media is een groep potentiële kandidaten bereikbaar die vaak passief werkzoekend is en reageert op interessante aanbiedingen. Om deze reden vormen social media voor veel recruiters graag bezochte visvijvers.

Tags: onderzoek, social media, werving & selectie

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid Millennials willen baan die past bij hun persoonlijkheid

Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap Onuitgesproken issues belemmeren goed werkgeverschap

We willen werken op een duurzaam kantoor We willen werken op een duurzaam kantoor

35 plusser? Hoe hou je je werk leuk? 35 plusser? Hoe hou je je werk leuk?

Talent schaars? Weet waar je zoekt Talent schaars? Weet waar je zoekt

Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out Kwart van de jonge professionals kampt met burn-out

Anders werken begint van binnen Anders werken begint van binnen

Gerelateerde Blogs

Vertrouwen in een virtuele werkomgeving (Deel 1)

hnwblog

Wanneer je met een team mensen samenwerkt aan een gezamenlijk doel moet je elkaar kunnen vertrouwen. En om dat vertrouwen op te bouwen, is tijd nodig en moet je elkaar goed leren kennen. Maar 'vertrouwen', wat is dat? Bedoelen we allemaal hetzelfde a...


Afwijken van het proces: Organisatorische olifantenpaadjes

hnwblog

Olifantenpaadjes zijn er in allerlei soorten en maten: Fysieke olifantenpaadjes (de uitgesleten paadjes in het gras), sociale olifantenpaadjes (gedragspatronen die we niet verwachten of gepland hadden) en olifantenpaadjes in organisaties, waar mensen...


Het Nieuwe Werken eist persoonlijke effectiviteit (I)

hnwblog

Persoonlijke effectiviteit is cruciaal om het Nieuwe Werken te laten slagen, maar wat is dat eigenlijk, persoonlijke effectiviteit? Aangezien de hoeveelheid tijd en energie die een medewerker beschikbaar heeft constant is, zit de crux hem er dus in o...