"Meer dan 3094 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Het succes van Obama: toepassen van Web 2.0

Het succes van Obama: toepassen van Web 2.0


Het is al weer even geleden dat de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn gehouden. Eigenlijk heb ik mij totaal niet met de verkiezingen bezig gehouden. De manier waarop Obama echter het internet heeft ingezet voor zijn campagne, is echter absoluut de moeite waard voor een analyse.
In principe heeft Obama zijn zege voor een groot deel te danken aan het inzetten van nieuwe technologieën en communicatiemiddelen (zoals het internet, met name Web 2.0). Obama en zijn campagneteam hadden goed door hoe communicatie verandert en een steeds sterke focus op online heeft gekregen.

De online strategie van Obama
Tijdens de vorige presidentsverkiezingen in 2004 bediende alleen de democraat en gouverneur Howard Dean zich van een internetcampagne. Die campagne heeft als uitgangspunt gediend voor de campagne van Barack Obama (en andere kandidaten). Wat is er zo bijzonder aan zijn online strategie? Door de inzet van social media zoals FaceBook, MySpace.com, Youtube, Flickr, weblogs, wiki's etc. werd Obama optimaal zichtbaar voor een breed publiek en werd er over hem gesproken.
Welke online middelen hebben Obama en zijn team ingezet? Globaal gaat het om een mengeling van social networking, zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachinemarketing, email marketing, mobile marketing en nog een aantal andere uitgekiende vormen van één-op-één communicatie.
  • Obama heeft een zeer complete website gelanceerd met een weblog, een video kanaal, een merchandise webwinkel, een SMS service, etc.
  • Op zijn website werd de bezoeker op bijna elke pagina getriggerd om te doneren. Dit leverde een recordbedrag op voor ingezamelde fondsen.
  • Obama is duidelijk aanwezig op maar liefst 16 sociale netwerken zoals Linkedin.com, Myspace.com en Facebook.com.
  • Obama heeft Twitter.com gebruikt om iedereen van minuut tot minuut te laten bijhouden waar hij aan werkte, waar hij was of waar hij naar toe ging.
  • Op Youtube is een speciaal videokanaal voor Barack Obama geopend. Hetzelfde geldt voor fotosite Flickr.com.
  • In diverse online games kwamen reclameuitingen van Obama voorbij.
  • Als president heeft Obama een nieuwe site Change.gov gelanceerd waarbij hij de inwoners van Amerika vraagt om mee te denken over het beleid van de regering. Dit wordt ook wel co-creatie genoemd. Bovendien heeft hij de website van The White House compleet laten aanpassen.

Risico's
Er zijn natuurlijk ook altijd risico's en bedreigingen bij een communicatie- of marketingstrategie. Hoe krachtig je als campagneteam ook probeert een merk neer te zetten, in het huidige internettijdperk kunnen kiezers er massaal hun eigen invulling aan geven: user generated content! Zoals bijvoorbeeld de filmpjes die door de kiezers op YouTube.com of andere videosites zijn gepubliceerd, de bewerkte foto's van Obama die men zelf op Flickr.com of andere fotosites heeft geplaatst, kiezers die de naam Obama als accounts registreren, de vele artikelen (positief of negatief) die over Obama op weblogs zijn geplaatst, etc. Hier dien je als team, als merk of als bedrijf op in te spelen.
De oplossing daarvoor is een (webcare) team op te zetten die het internet naloopt en 'controleert' op onwelgevallige zaken en daar op ingrijpt. Obama's campagneteam had tijdens de campagne speciaal een Rapid Response Team opgezet. De essentie: zo snel mogelijk reageren op online ontwikkelingen.
Al met al heeft deze vernieuwende communicatiestrategie voor Obama erg goed uitgepakt en is Web 2.0 nu echt tot het grote publiek doorgedrongen!

Meer over de Web 2.0 strategie van Obama:
6 Lessons We Can Learn From Barack Obama's Online Marketing Strategy
The Importance of Being Authentic
Case Study: The Full Obama Strategy
What Businesses Can Learn from Barack Obama's Social Media Strategy

Arjan Hooiveld

* Deze column is ook geplaatst op de website Innovatieforganiseren.nl

Tags: web 2.0, tips, verkiezingen, succes, obama

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Wie kijkt er mee op je scherm? Wie kijkt er mee op je scherm?

Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet? Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet?

Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie

Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven

Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt? Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt?

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...