"Meer dan 3040 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Groeiende vraag naar kantoren die samenwerking stimuleren

Groeiende vraag naar kantoren die samenwerking stimuleren


Er bestaat een kloof bestaat tussen de mate waarin bestaande kantoorruimtes teamwerk ondersteunen en de nood aan collectieve ruimtes in 2020.

Dat blijkt uit onderzoek van Johnson Controls GWS, wereldwijde leverancier van faciliteiten, commercieel vastgoed en energiemanagement, onder 1700 werknemers uit zeven verschillende landen. Het onderzoek had als doel een beter inzicht te verkrijgen in het verband tussen samenwerkingspatronen en productiviteit.

Virtuele teams in collectieve ruimtes

Kantoormedewerkers gaan ervan uit dat ze in de toekomst vaker zullen werken in collectieve ruimten, met technologieën als interactieve digitale schermen, touch screens en live video streaming vanuit locaties over de hele wereld. Ook verwachten de respondenten door deze verschuiving naar werken in virtuele teams dat zij minder tijd door zullen brengen aan hun bureau, de telefoon of in traditionele vergaderzalen.

"We weten dat samenwerking tussen bedienden een drijvende kracht is voor creativiteit, innovatie en dus strategisch voordeel biedt. Het laat teams toe om meer te worden dan de som van hun delen," aldus Dr. Marie Puybaraud, directeur Global WorkPlace Innovation bij Johnson Controls GWS.

Kloof collaboratieve technologieën

Het onderzoek wijst op de kloof tussen collaboratieve technologieën die er momenteel zijn en die gewenst zijn voor 2020. Als niet geïnvesteerd wordt in deze technologieën en in aangepaste kantoorruimtes, zal de productiviteit hieronder lijden. En dat heeft gevolgen bij het ontwerpen van nieuwe kantoren of het renoveren van bestaande kantoren.

Verwachtingen voor 2020

Van de respondenten geeft 20 procent aan momenteel teamruimtes, uitgerust met technologische hulpmiddelen, frequent te gebruiken. En 52 procent verwacht in 2020 een frequente gebruiker te zijn. Het gebruik van de traditionele vergaderzaal daalt fors: 40 procent gebruikt ze nu regelmatig, en slechts 27 procent verwacht dat in 2020 nog steeds te doen. Ook de verwachting voor het gebruik van de vaste telefoon op kantoor daalt: nu belt nog de helft geregeld met de vaste telefoon, tegen 2020 is dat nog een derde.

Een standaard kantoorindeling is minder efficiënt dan een op maat gemaakte kantoorruimte. Elke organisatie is anders en moet dus zijn kantoren aanpassen aan zijn specifieke businessmodel en bedrijfscultuur. De evolutie naar teamwork zal de kijk van organisaties op vastgoed veranderen. Zo zal een groot deel van de werkvloer worden ingericht om samenwerken te vergemakkelijken.
"Dit veronderstelt een goed begrip van de interactie tussen mensen, de vastgoedportfolio, de technologieën en de werkpraktijk," aldus Dr. Puybaraud.

Videocommunicatie en real-time technologieën

Ook het gebruik van videocommunicatie en real-time technologieën zal de komende jaren sterk toenemen. De respondenten verwachten tegen 2020 veel vaker gebruik te maken van webconferenties, instant messaging en videoconferenties. Zo zal het aantal mensen dat regelmatig webconferenties houdt, verdriedubbelen van 19 naar 57 procent. Ook verwachten de werknemers vaker een beroep te doen op collaboratieve technologieën die nu nog in de ontwikkelingsfase zitten. Zo verwacht 44 procent in 2020 gebruik te zullen maken van 3D videoconferenties.

Enkele andere resultaten in verband met het gebruik van technologieën en werkruimtes nu en in 2020:
- Webconferentie: 19 procent nu, 57 procent in 2020
- 2D videoconferentie: 18 procent nu, 51 procent in 2020
- Groepsruimtes met ingebouwde collaboratieve technologieën: 20 procent nu, 52 procent in 2020
- Aparte kantoorruimte voor teamwerk: 18 procent nu, 36 procent in 2020
- Instant Messaging: 33 procent nu, 54 procent in 2020
- Klassieke vergaderruimte: 40 procent nu, 27 procent in 2020
- Vaste telefoon op kantoor: 50 procent nu, 33 procent in 2020
- 3D videoconferentie: 44 procent verwacht een intensief gebruik in 2020.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, werkplek, innovatie, communicatie, samenwerken

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer

E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime

Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata

Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud

De keerzijde van digitaal werken: digitale rommel De keerzijde van digitaal werken: digitale rommel

6 Devices waarmee je overal kunt werken 6 Devices waarmee je overal kunt werken

Digitalisering is voor veel organisaties nog steeds stap te ver Digitalisering is voor veel organisaties nog steeds stap te ver

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...