"Meer dan 3003 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Social media groeien, maar consument hecht grote waarde aan traditionele media

Social media groeien, maar consument hecht grote waarde aan traditionele media


Ondanks dat organisaties steeds vaker social media inzetten om de consument te benaderen, en consumenten steeds meer gebruik maken van mobiel internet in de dialoog met een organisatie, blijven de ‘traditionele media’ ijzersterk overeind. E-mail, post en de telefoon blijven belangrijke kanalen.

Dat blijkt uit het Trendonderzoek Dialoogmedia van DDMA.

E-mail en post favoriet bij consument

De consument wordt bij voorkeur via e-mail (33 procent) en post (27 procent) benaderd door organisaties waar hij klant is. E-mail wordt gezien als een goedkoop, makkelijk en snel communicatiemiddel. Geadresseerde post daarentegen ervaart de consument als betrouwbaar, persoonlijk en volledig. Als de consument nog geen klant is van een organisatie, ontvangt hij de reclameboodschap bij voorkeur via e-mail (18 procent), folder (15 procent) of post (13 procent).

Inzet van social media

Volgens de consument worden e-mail en folder het meest ingezet door organisaties. Ten opzichte van 2010 is social media een duidelijke stijger. Met name in de branche toerisme/recreatie adverteert de marketeer meer op de online profielpagina van de consument. Diana Janssen, directeur DDMA: "De consument is zich ervan bewust dat er steeds meer reclame-uitingen op de sociale platformen verschijnen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt echter nog geen consumentenvoorkeur voor social media. Ik denk dat het onderzoek in 2012 hierover meer duidelijkheid gaat verschaffen."

Meer oriëntatie via smartphone/ tablet

Per branche verschilt de effectiviteit van de kanalen, maar gemiddeld komt de telefoon als meest effectieve wervingskanaal naar voren. Toch werven goede doelen nog altijd de meeste donateurschappen ‘aan de deur’. En is de consument bij aanbieders van vakanties of recreatie met name ontvankelijk voor e-mail en advertenties op internet.

De kanaalvoorkeur van de consument verschilt per fase van de customer activity cycle.
- De consument oriënteert zich veruit het meest online via de desktop/laptop (75 procent). Hij oriënteert zich dit jaar meer online via de smartphone/tablet dan in 2010. Deze toename laat zich in alle branches zien.
- De consument doet de aankoop ook het liefst online via de desktop/laptop (61 procent). Ten opzichte van 2010 is de voorkeur voor online, zowel via de desktop/laptop als via de smartphone/tablet, licht toegenomen in nagenoeg alle branches.
- In de servicefase pakt de consument het liefst de telefoon (52 procent).

Tags: social media, communicatie, telewerken

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Wearables op de werkplek. Wat zijn de regels? Wearables op de werkplek. Wat zijn de regels?

Digitale revolutie lijkt zo goed als geslaagd Digitale revolutie lijkt zo goed als geslaagd

We vergeten onze online veiligheid op reis We vergeten onze online veiligheid op reis

5 Mythes over de cloud 5 Mythes over de cloud

Welk effect hebben robots op onze arbeidsbelasting? Welk effect hebben robots op onze arbeidsbelasting?

Robots inzetten tegen discriminatie bij bedrijven? Robots inzetten tegen discriminatie bij bedrijven?

Een app voor veiliger werken Een app voor veiliger werken

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...