"Meer dan 3089 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Met de juiste apps krijg je productiever personeel

Met de juiste apps krijg je productiever personeel


Door apps in te zetten kunnen bedrijven hun personeel veel productiever laten werken. Ook op verloren uren, zoals in de trein of tijdens het wachten. Want Het Nieuwe Werken is meer dan alleen thuiswerken.

Dat stelt prof. dr. ir. Paulien Bongers, Innovatiedirecteur Arbeid bij TNO. Zetten bedrijven apps vooral in voor hun klanten,- voor het kopen van tickets, bankieren of doen van boodschappen-, voor het eigen personeel zijn ze echter nog een ondergeschoven kindje, aldus Bongers.

Meer dan alleen thuiswerken
En dat heeft te maken met een verkeerd beeld dat bestaat rond Het Nieuwe Werken. ‘We denken te makkelijk dat het bij HNW vooral om thuiswerken gaat’, stelt Bongers. ‘Ook de leegloopuren die nu niet worden benut om productief te zijn, kunnen onder Het Nieuwe Werken (HNW) worden gevat. De uren die je wacht of besteedt in de trein kunnen heel productief zijn als je op de ipad met een speciale app kunt inloggen op het werk. Gemiddeld besteedt een werknemer 53 minuten per dag aan woon-werkverkeer. Als je een groot deel deze tijd kan gebruiken om werk te doen, levert dat heel wat effectieve uren op.’

Het Nieuwe Werken
Overigens is de groei van Het Nieuwe Werken niet zo groot als vaak wordt geroemd. Uit TNO-onderzoek blijkt dat deze de afgelopen vijf jaar slechts 2 procent was. In 2005 werkte ruim 25 procent van alle werknemers minstens één uur per week thuis. In 2010 was dat 27 procent.

Opvallend verder uit het onderzoek is dat Het Nieuwe Werken niet vooral bij jongeren leeft, zoals vaak wordt gedacht, maar dat juist werknemers tussen de 55 en 64 jaar hierin voorloper zijn. Misschien dat met het inzetten van mooie apps hierin verandering komt?

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, thuiswerken, onderzoek, mobiliteit, wat is het nieuwe werken, apps

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
1 reacties


Veel mensen kennen Getting Things Done als een methode om efficiënter te werken en meer gedaan te krijgen in minder tijd. Ik werk zelf al jaren met deze methode en heb er altijd veel profijt van gehad. 1 van de onderdelen van de methode is om per taak of actie die je er in plaatst, kunt aangeven hoeveel tijd je nodig denkt te hebben en wat voor energie je er voor nodig hebt. De moderne systemen waar je de methode Getting Things Done (GTD) in onder brengt, stellen je in staat om je taken te sorteren op tijd energieniveau. Dus moet je een poos op het vliegveld wachten om in te stappen, selecteer je de taken die binnen die wachtperiode gedaan kunnen worden. Is het vroeg en ben je een ochtendmens, dan pak je die taken die een hoog energieniveau vereisen. Wat de schrijver van het artikel dus terecht aangeeft kun je op verloren momenten nog heel productief zijn. Door bijvoorbeeld in de eigen systemen van de werkgever in te kunnen loggen, gecombineerd met een app om je GTD systeem in onder te brnegen, is een ideale combinatie. Let op: dit is geen pleidooi om allemaal in de reistijd voor de "baas" te zitten werken. De methode GTD levert sowieso zo'n 15 tot 20% efectiviteitswinst op. Dat is zomaar een halve tot een hele dag per week.
Jos van der Voort van der Kleij: Meer vrije tijd en minder stress. Je hoofd leeg! Missie: Ik wil zoveel mogelijk mensen leren om productiever te werken.
LinkedIn profiel van Jos van der Voort van der Kleij


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Wie kijkt er mee op je scherm? Wie kijkt er mee op je scherm?

Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet? Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet?

Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie

Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven

Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt? Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt?

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...