Klanten van clouddiensten kunnen nog te weinig zelf ermee aan de slag. Ook moeten ze nog lang wachten voordat deze geleverd worden. Bijna de helft van de aangeboden diensten in de cloud blijkt handmatig door IT-beheerders te worden bevoorraad.
Dat blijkt uit
onderzoek van
Abiquo in samenwerking met
123Cloud, een cloud software platform voor ondernemingen en service providers.
Self-service
75 procent van de ondervraagde providers in het onderzoek geeft aan dat hun bedrijf private, publieke of hybride cloud-diensten aanbiedt. Toch levert slechts 15 procent van hen ‘self-service’ interface, die de eindgebruiker in staat stelt om te selecteren en te bepaling welke cloud IT-diensten voor zichzelf wenst te gebruiken.
Interface
Bij 39 procent van bleek ook nog eens dat geen cloud management-interface voor klanten beschikbaar is, waarmee toegang is te krijgen.
Cloud computing
Ook blijkt dat cloud-diensten online beschikbaar stellen een langdurig proces is voor de meeste klanten. Meestal worden clouddiensten binnen drie dagen geleverd, zo blijkt uit het onderzoek. Een kleine 15 procent van de IT-professionals gaf aan binnen de drie uur haar klanten virtuele cloud-diensten te kunnen verstrekken. Een kwart van hen doet het binnen 24 uur.
Dit vertegenwoordigt aanzienlijke vertragingen bij de levering van nieuwe diensten in de cloud-omgevingen, en een gemiste kans in termen van productiviteit en efficiëntie, aldus de onderzoekers.
Technologie
Volgens Marco van den Akker, CEO van 123Cloud is “cloud computing zeker geëvolueerd vanuit een technologie- en infrastructuurperspectief, maar loopt hoe het geleverd wordt aan gebruikers en klanten nog steeds een decennium achter."
Cloud-diensten
Om een cloud computing strategie succesvol te laten zijn voor de eindgebruiker moet het in staat zijn om diensten in te zetten binnen enkele minuten, zo stelt Van den Akker. “Als dat niet ontworpen of ingebouwd is in de cloud, wordt de waarde van de oplossing aanzienlijk verminderd. Er mag geen sprake zijn van behoefte aan handmatige interventie door de IT-afdeling."