"Meer dan 3088 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Werknemer werkt te veel in ‘onzichtbare’ clouds

Werknemer werkt te veel in ‘onzichtbare’ clouds


Steeds meer werknemers gebruiken zogeheten ‘onzichtbare’ clouddiensten als Dropbox, en maken daarmee hun IT-managers knettergek. Maar liefst 77 procent van de bedrijven heeft last van onjuist gebruik van cloudapplicaties door medewerkers.

Cloud
Dat laat het internationale onderzoeksrapport ‘Avoiding the hidden costs of the cloud’ zien van virusbestrijder Symantec. Het probleem komt vaker bij grote bedrijven dan bij het MKB.

Onzichtbare clouds
Volgens het rapport  zijn de onzichtbare clouds zo populair omdat het werken volgens de regels van de IT-afdeling vaak wordt beschouwd als veel gedoe. Overigens zouden medewerkers doorgaans niet in de gaten hebben dat ze de bedrijfsregels overtreden.

Veiligheidsrisico’s
Dat meer en meer werknemers cloud-diensten gebruiken waarvan de IT-beheerders geen weet hebben, is volgens Symantec ‘een tikkende tijdbom’. De ontwikkeling is vooral een probleem omdat het zorgt voor veiligheidsrisico’s.

Zo gaf 40 procent van de geïnterviewde managers aan dat zij vertrouwelijke informatie zijn kwijtgeraakt omdat deze werd opgeslagen in de cloud.

BYOD
De toename van de populariteit van BYOD (Bring Your Own Device) zorgt er daarnaast voor dat werkgevers steeds vaker de controle kwijtraken over hun werknemers. Juist in die gevallen heeft ongeoorloofd gebruik van cloud-diensten vrij spel.

Tags: het nieuwe werken, innovatie, cloud computing, ict, byod, informatiebeveiliging, online software, web 2.0, veiligheid, cloud, dropbox, wetransfer

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Wie kijkt er mee op je scherm? Wie kijkt er mee op je scherm?

Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet? Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet?

Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie

Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven

Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt? Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt?

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...