"Meer dan 3040 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Bedrijfsleven loopt nog steeds achter met social media

Bedrijfsleven loopt nog steeds achter met social media


Terwijl het merendeel van de Nederlanders te vinden is op social media als Facebook en LinkedIn maken bedrijven er nog onvoldoende gebruik van. De wil is er wel, maar bedrijven lopen flink achter met het gebruik van social media. 40 procent van de bedrijven zegt het niet gebruiken voor zakelijke doeleinden. En dat is zonde, want werkgevers missen hierdoor de kans werknemers in te zetten als online ambassadeurs voor hun bedrijf.

Dat blijkt uit het IT-tevredenheidsonderzoek van IT-dienstverlener Fujitsu onder meer dan vijfhonderd Nederlanders.

Social Media
Uit het onderzoek van Fujitsu blijkt dat slechts een kwart van de ondervraagden social media regelmatig of vaak gebruikt als zakelijk communicatiekanaal. Dit percentage staat in schril contrast met het aantal mensen dat überhaupt social media gebruikt.

Zo blijkt uit het onderzoek van vorig jaar dat bijna 90 procent van de respondenten LinkedIn gebruikt en meer dan 70 procent op Facebook zit.

Online
Bedrijven moeten zich wel realiseren dat ze mogelijk ook kansen mislopen door onvoldoende in te zetten op online kanalen, zo waarschuwt Judith Akkerman, marketing manager bij Fujitsu. “Niet iedere functie leent zich natuurlijk voor het gebruik van social media."

Afdeling communicatie
Overigens gebruikers van kleine bedrijven vaker social media dan mensen die werken bij grote bedrijven. Dit is deels te verklaren omdat social media bij grotere bedrijven vaak het domein is van de afdeling communicatie.

Online visitekaartje
Akkerman: "Dit is begrijpelijk, maar ook jammer. Het past eigenlijk niet meer bij de ‘connected society’ van nu waarbij iedere medewerker kan fungeren als online visitekaartje en ambassadeur van een organisatie."

YouTube
LinkedIn is nog altijd met afstand het populairste sociale netwerk in organisaties. Veruit de meeste organisaties staan hun medewerkers toe om LinkedIn te bezoeken via het bedrijfsnetwerk. Opvallend is ook de populariteit van YouTube. In vergelijking met het onderzoek van vorig jaar is de toegankelijkheid hiervan bij bedrijven met 7 procent gestegen.

Akkerman: "Blijkbaar zien werkgevers YouTube steeds vaker als zakelijk kanaal. Hieruit zouden we voorzichtig kunnen concluderen dat werkgevers social media minder vaak als een storende factor op de bedrijfsvloer zien en de mogelijkheden ervan meer onderkennen."

Tags: ict, social media, communicatie, trends, facebook, linkedin, youtube

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer

E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime

Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata

Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud

De keerzijde van digitaal werken: digitale rommel De keerzijde van digitaal werken: digitale rommel

6 Devices waarmee je overal kunt werken 6 Devices waarmee je overal kunt werken

Digitalisering is voor veel organisaties nog steeds stap te ver Digitalisering is voor veel organisaties nog steeds stap te ver

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...