"Meer dan 3016 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Financiële strop door digitaal gehannes op werkvloer

Financiële strop door digitaal gehannes op werkvloer


Niet goed functionerende IT-systemen, gebrekkige digitale vaardigheden. De Nederlandse werknemer verliest dagelijks 8% van zijn werktijd aan ICT-problemen. Omgerekend betekent dat een financiële strop van 19 miljard euro per jaar.

Dat blijkt uit het rapport ‘Ctrl Alt Delete, productiviteitsverlies door ICT-problemen en ontoereikende digitale vaardigheden op het werk’ van onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente in opdracht van ECDL, CA-ICT en Digivaardig & Digiveilig.

De onderzoekers noemen de uitkomsten ‘schokkend’ vanwege de omvang en omdat leidinggevenden en werknemers zich nauwelijks bewust zijn van het productiviteitsverlies

Internet
“Computers en internet bieden veel voordeel bij het werk van de meeste Nederlanders", stelt een van de  onderzoekers, dr. ing. Alexander van Deursen. “Maar de tijd die we nu iedere dag verliezen door niet of slecht functionerende PC of software en een gebrek aan kennis en vaardigheden om efficiënt met computers, internet en software om te gaan is te groot."

Werktijd
Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon 4 minuten en 34 seconden, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral laagopgeleiden verliezen veel, oplopend tot 10 procent van hun werktijd op een PC.

Productiviteit
Voor werkgevers is de improductiviteit een enorme kostenpost die eigenlijk moet worden opgeteld bij de ‘klassieke’ ICT-kosten zoals hard- en software, energie en ICT-ondersteuning. Uit de steekproef blijkt dat medewerkers gemiddeld 1,7 keer per week een serieus ICT-probleem ervaren. Laagopgeleiden zelfs 2,5 keer per week waarbij het oplossen van hun probleem gemiddeld 35 minuten en 57 seconden duurt.

Helpdesk
De helpdesk wordt het meest ingeschakeld als hulpbron bij problemen (49 procent). 31 procent van de werknemers lost problemen zelf op, 17 procent schakelt collega’s in. Collegiale hulp blijkt de meest efficiënte oplossingsmethode.

ICT Buddy
Alexander van Deursen: “Het is laagdrempelig, kost de minste tijd en je leert nieuwe digitale vaardigheden. Door op iedere afdeling een ICT buddy aan te wijzen die ICT-ondersteuning als neventaak heeft, creëer je een verlengstuk van de helpdesk. Een succesvolle oplossing die gemakkelijk kan worden ingebed in organisaties."

Smartphones
Hoewel in opkomst maakt slechts 16 procent van de werknemers zakelijk gebruik van smartphones. Het gebruik van tablets is nog lager. De gebruiksfrequentie van smartphones onder hoogopgeleiden is groter dan bij middelbaar- en laagopgeleiden. Directieleden en hoger management zijn hiervan grootgebruikers. Het productiviteitsverlies daalt wanneer de gebruiksduur toeneemt. Het productiviteitsverlies bij hoogopgeleiden is slechts 3,7 procent ten opzichte van 14,5 procent bij laagopgeleiden.

Tags: efficiënter werken, werkplek, management, ict, mobiliteit, werknemers, productiviteit, beveiliging, e-mail

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

6 Devices waarmee je overal kunt werken 6 Devices waarmee je overal kunt werken

Digitalisering is voor veel organisaties nog steeds stap te ver Digitalisering is voor veel organisaties nog steeds stap te ver

Wearables op de werkplek. Wat zijn de regels? Wearables op de werkplek. Wat zijn de regels?

Digitale revolutie lijkt zo goed als geslaagd Digitale revolutie lijkt zo goed als geslaagd

We vergeten onze online veiligheid op reis We vergeten onze online veiligheid op reis

5 Mythes over de cloud 5 Mythes over de cloud

Welk effect hebben robots op onze arbeidsbelasting? Welk effect hebben robots op onze arbeidsbelasting?

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...