"Meer dan 3059 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


7 criteria voor een veilige overstap naar de cloud

7 criteria voor een veilige overstap naar de cloud


De voordelen van werken in de cloud worden steeds beter zichtbaar. Meer en meer bedrijven zoeken naar een manier om veilig over te stappen naar de cloud. Een Managed (Cloud) Services Provider (MSP) kan organisaties hierbij helpen. Maar waar moet je daarbij op letten?

“De technologische ontwikkelingen zijn voor veel bedrijven nauwelijks nog bij te houden", zegt Ties Beekhuis, CTO van Proact. “Er is steeds meer gespecialiseerde kennis en expertise nodig om in te spelen op alle ontwikkelingen. De voordelen van de cloud zijn inmiddels wel bekend: een schaalbaar OpEx-platform met voorspelbare en overzichtelijke kosten. Met de juiste keus voor een serviceprovider op dat gebied is dan ook veel voordeel te behalen."

Proact geeft zeven criteria waar je op moet letten bij een MSP:
  1. Outsourcer of outtasker?
    Traditionele outsourcing richt zich op het overnemen van mensen, middelen en processen voor een langere periode. Daarbij beschrijven de twee partijen nauwkeurig welke diensten de outsourcer levert aan de klant. Prijs is een belangrijke drijfveer. Dit model raakt verouderd. Door de sterke sturing op prijs en langjarige afspraken is er weinig ruimte voor innovatie. Het alternatief is outtasking – ook wel selective outsourcing genoemd. Bij outtasking staat kwaliteit boven prijs. Niet mensen en middelen, maar een specifieke bedrijfstaak wordt uitbesteed.
  2. Wat is het profiel van de dienstverlener?
    Wie een taak of taken wil uitbesteden, zoekt zekerheid en continuïteit. Daarom heeft een dienstverlener allereerst een behoorlijke schaalgrootte nodig. Alleen dan is hij in staat om de Investeringen op te brengen, die nodig zijn om te beschikken over de nieuwste technologie. Daarnaast is een hoog niveau van technologische kennis noodzakelijk. Voor een efficiënte inzet van complexe infrastructuren is expertise nodig, die zich in de praktijk bewijst door het aantal certificeringen en gecertificeerde medewerkers.
  3. Hoe ziet het portfolio van de serviceprovider eruit?
    Hoe meer flexibiliteit het portfolio van de serviceprovider biedt, hoe beter. Een hybride model is daarbij vanuit het oogpunt van de klant het meest effectief. Hierbij heeft de klant de meest brede keus uit de locatie van (delen van) de infrastructuur, het eigenaarschap en het beheer. Door mix & match zijn allerlei varianten mogelijk: van eigen apparatuur bij de serviceprovider tot alles uitbesteed behalve het beheer, of alle IT-infrastructuur in eigen huis behalve de storage.
  4. Welke ervaring heeft de serviceprovider met transities?
    Bij veel organisaties bestaat koudwatervrees voor het inschakelen van een MSP, omdat in de meeste gevallen een ingrijpende transitie op het gebied van infrastructuur nodig is. De angst dat het tijdens zo’n transitie met de IT-dienstverlening flink misgaat, is groot. Dat is overigens begrijpelijk nu organisaties meer dan ooit afhankelijk zijn van een goed werkende IT-infrastructuur. Daarom heeft een MSP ruime ervaring in transities die vlekkeloos moeten verlopen.
  5. Hoe vult de serviceprovider zijn dagelijkse bedrijfsvoering in?
    Voor de meeste serviceproviders is ITIL een open boek. Dat geldt niet voor zaken als Continuous Service Improvement en rapportering. Een eigentijdse serviceprovider werkt voortdurend aan vernieuwing en verbetering van de dienstverlening en rapporteert op zo’n manier, dat klanten op elk moment inzicht hebben in de dienstverleningsniveaus. Dat betekent onder meer volledige transparantie van alle processen.
  6. Aan welke beveiligingsstandaarden voldoet de serviceprovider?
    Security lijkt op het eerste gezicht geen issue. Veel organisaties gaan er min of meer vanuit dat ze hierover weinig vragen hoeven te stellen. Toch is het verstandig om goed na te gaan welke fysieke en digitale beveiligingsmaatregelen een serviceprovider heeft getroffen om de data van klanten optimaal te beschermen. Voldoet de leverancier aan ISO27001? Hoe is de fysieke beveiliging ingericht? Hoe staat het met de beveiliging van het netwerk? Zijn medewerkers gescreend? Hoe richt de leverancier de beveiliging van zijn multitenancy-platform precies in? Garandeert de leverancier de plaats waar de data wordt opgeslagen?
  7. Helpt de leverancier een klant met het opstellen van de businesscase?
    Dat het inschakelen van een gespecialiseerde MSP in nagenoeg alle gevallen een positieve businesscase laat zien, is wel duidelijk. Maar hoe positief is die businesscase precies? En hoe ziet dat er bijvoorbeeld na een jaar en na twee jaar uit? Vragen die bij klanten leven en die de leverancier moet beantwoorden. Een moderne dienstverlener beschikt over de tools, de expertise en de mensen om op alle vragen van klanten een helder antwoord te geven.

Tags: innovatie, cloud computing, ict, informatiebeveiliging, veiligheid, cloud, clouddiensten, managed service provider

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer

E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime

Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata

Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...