"Meer dan 3053 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Marketeers zijn conservatief met social media

Marketeers zijn conservatief met social media


Social media is niet meer weg te denken bij marketingcampagnes. Toch zijn marketeers conservatief in het gebruik. Ze gebruiken vooral de meer gevestigde social media als Facebook, Twitter en Linkedin. Nieuwere kanalen als Pinterest en Instagram komen niet van de grond op zakelijk gebied.

Dat concludeert PR- en social media adviesbureau Whizpr na het doen van onderzoek onder honderd Nederlandse marketeers.

Beeld
Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr verbaast zich daarover. “Waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor. Daarnaast tonen andere onderzoeken aan dat deze kanalen het laatste jaar flink zijn gegroeid."

Facebook
Uit het onderzoek blijkt dat marketeers privématig het liefste Facebook (88 procent) gebruiken, terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter, aldus 94 procent van de respondenten. Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.

Privé vs. Zakelijk
Privématig gebruiken de ondervraagden vervolgens het liefste Twitter (78 procent) en LinkedIn (78 procent). Voor zakelijk gebruik komt Facebook op een tweede plek met 81 procent. YouTube en Google+ worden door de helft van de respondenten zowel privématig als zakelijk ingezet.

Bedrijfsmatig delen marketeers met name tekstuele content (50 procent) en afbeeldingen (37 procent). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt. Privématig geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28 procent op een tweede plaats, gevolgd door video (16 procent).



Professionals
“Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons", aldus Vader. “Wat ons echter wel verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content."

Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65 procent). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met win-acties of uitnodigingen.

Bedrijfsmatig
Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40 procent aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18 procent zet social media in voor lead generation en slechts 6 procent gebruikt social media voor support.

“Ondanks dat dit onderzoek geen schokkende resultaten heeft opgeleverd, is de grootste vraag die bij ons opkomt ‘waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet meer aan op hun eigen voorkeuren’. Als engagement het doel is voor de inzet van social media, dan pas je je aan aan de voorkeuren van je doelgroep en waarom zouden die veel afwijken van de persoonlijke voorkeuren", aldus Vader. “Mijn conclusie is dat een groot deel van de marketeers conservatief is in het gebruik van social media en dat er bedrijfsmatig meer geëxperimenteerd mag worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie. Ook kijken we daarbij kritisch naar onszelf."

Tags: innovatie, change management, ict, slimmer werken, social media, marketing, social media marketing, informatieprofessionals

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer

E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime

Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata

Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...