"Meer dan 3052 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


5 tips voor meer grip op BYOD

5 tips voor meer grip op BYOD


Mobiele devices op kantoor zijn niet meer weg te denken sinds de Bring Your Own Device (BYOD) trend. Steeds meer ondernemers kiezen daarom voor een Mobile Device Management-oplossing. Maar de menselijke factor speelt een minstens zo grote rol in databeveiliging.

“Een denkfout die nog vaak wordt gemaakt door ondernemers is dat een gedegen Mobile Device Management-aanpak alle security-risico’s wegneemt", zegt Dr. Alistair Forbes, general manager bij GFI MAX.

“Hoewel centraal beheer van tablet en smartphones absoluut een belangrijke stap is, speelt de menselijke factor nog altijd de grootste rol in data-beveiliging. Zaken als beleid en het creëren van bewustwording onder medewerkers over de risico’s van mobiele devices zijn daarom minstens zo belangrijk voor een succesvolle aanpak."

5 Stappen voor betere grip
GFI MAX geeft ondernemers hieronder vijf te doorlopen stappen om meer grip te krijgen op mobiele devices.
  1. Ontwikkel beleid voor mobiele devices
    Het ligt voor de hand, maar toch wordt deze eerste stap nog vaak overgeslagen: ontwikkel een beleid voor mobiele devices. Formuleer regels en richtlijnen over het gebruik van mobiele devices, en wat wel en juist niet wenselijk is. Wees hierin zo duidelijk mogelijk. Bespreek het beleid met nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld tijdens de contractbespreking, en neem het ook door met huidige medewerkers.
  2. Zoek risico’s niet alleen bij devices, maar vooral ook bij software
    De risico’s van mobiele devices gaan verder dan diefstal van smartphones en medewerkers die hun laptop per ongeluk in de trein achterlaten. De applicaties die medewerkers downloaden op hun device vormen net zo goed een bedreiging voor de veiligheid. Maak afspraken over welke software wel of niet gebruikt mag worden voor zakelijke doeleinden en sta open voor suggesties. Voorkom dat medewerkers op eigen houtje software binnen halen en gebruiken op de werkvloer. Bied indien nodig alternatieven die wel veilig zijn.
  3. Inventarisatie: negeer privé devices niet
    Om inzicht en controle te vergroten is het belangrijk dat je weet welke mobiele devices precies aanwezig zijn en worden gebruikt voor zakelijke doeleinden. Medewerkers nemen steeds vaker eigen devices mee naar kantoor ter ondersteuning van hun werk. Maak niet de fout om privé devices te negeren of zelfs te verbieden. Benut juist de mogelijkheden. Zorg hierbij wel dat medewerkers weten hoe, en voor welke doeleinden, devices mogen worden gebruikt en met welke data wel of niet mag worden gewerkt.
  4. Zorg voor een goede basis, maar er is geen heilige graal
    Een Mobile Device Management-oplossing is essentieel en helpt mobiele devices optimaal te benutten zonder de bedrijfsdata in gevaar te brengen. Bedenk alleen wel dat er meer nodig is dan alleen centraal beheer. Medewerkers die erop uit zijn om data te stelen vinden altijd wel een manier. In sommige gevallen werkt een geheimhoudingsverklaring daarom beter dan maatregelen als encryptie en het centraal beheren van devices. Houd bovendien de technologische ontwikkelingen in de gaten. Wie de mogelijkheden van devices niet kent, kan ook niet voorkomen dat ze worden ingezet om opzettelijk data te lekken.
  5. Maak medewerkers bewust en geef inzicht
    Om de kans te vergroten dat regels en richtlijnen worden opgevolgd is het goed om medewerkers inzicht te geven in de risico’s die mobiele devices met zich mee kunnen brengen. Medewerkers hebben in de meeste gevallen niet de intentie om bedrijfsdata in gevaar te brengen. Onwetendheid is de grote boosdoener bij veel datalekken. Formuleer daarom niet alleen beleid maar laat medewerkers ook weten welke gevaren schuilen achter het gebruik van mobiele devices en de bijbehorende applicaties. Het creëert draagvlak voor het beleid.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, flexibel werken, innovatie, change management, flexwerken, ict, kantoor, byod, bring your own device, informatiebeveiliging, beveiliging

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer

E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime

Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata

Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...