"Meer dan 3003 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Mobiele sollicitant valt nog te vaak buiten de boot

Mobiele sollicitant valt nog te vaak buiten de boot


Een grote meerderheid van de Nederlandse bedrijven heeft nog steeds hun wervingssites niet toegankelijk gemaakt voor mobiele gebruikers. De groeiende groep sollicitanten die werk zoekt via de tablet of smartphone laten zij daarom links liggen.

Zo zijn bijvoorbeeld veel ‘werken-bij-websites niet geschikt voor mobiel gebruik. Slechts 16 procent van de wervingssites van Nederlandse werkgevers heeft een wervingssite die geoptimaliseerd is voor mobiel- of tablet gebruik. Onderzoek van vacaturesite Indeed laat dat zien, die hiervoor 766 Belgische en Nederlandse recruitmentprofessionals ondervroeg. Bij Belgische werkgevers ligt het aantal mobiel toegankelijke wervingssites op 28 procent.

Mobiel solliciteren
Werkgevers lijken hiermee achter te lopen op het zoekgedrag van potentiële kandidaten. Mobiele apparaten als telefoons en tablets zijn namelijk nu al verantwoordelijk voor het grootste deel van het internetverkeer. Uit eigen cijfers van Indeed blijkt dat hun website sinds 2014 voor het eerst meer bezocht wordt via mobile devices dan via een pc. Uit cijfers van Monsterboard lijkt het aantal werkzoekenden dat via mobiele apparatuur speurt naar vacatures ook te stijgen, al geeft deze vacaturesite een lager cijfer aan.

Millennials
In Nederland komt het bezoek aan de website in 51 procent van de gevallen binnen via een tablet of smartphone. "Zeker voor het aantrekken van millennials, de mobiele generatie, zien we dat een mobile recruitmentsite een must is", zegt Sander Poos, Benelux directeur van Indeed. Ook het Chartered Management Institute waarschuwde al eerder dat werkgevers op deze manier toptalent laten lopen. Uit hun onderzoek bleek dat 19 procent van de werkzoekenden vond dat het employer brand beschadigd raakt wanneer zij de site niet op hun smartphone kunnen bekijken.

Het ontbreken van mobiele wervingsmiddelen kan voortkomen uit een gebrek aan kennis bij werkgevers, zo laat het onderzoek zien. Van de Nederlandse bedrijven is bijvoorbeeld de helft niet op de hoogte van het feit dat een responsieve website bijdraagt aan een betere ranking in Google. In België is dat 62 procent.

Recruitment toekomstproof maken
In ons land geeft dertig procent van de werkgevers aan helemaal geen toegevoegde waarde te zien in mobile recruitment. In België is veertien procent van de recruiters die mening toegedaan. Voor het recruitmentproces, waarin ook zaken als het sollicitaties zijn opgenomen, biedt slechts negen procent van de Nederlandse bedrijven een sollicitatieproces dat volledig geoptimaliseerd is voor mobile devices. In België is dat negentien procent.

Of bedrijven hun wervingssite meer toekomstproof gaan maken, valt af te wachten. In Nederland bekijkt zo’n 18 procent de mogelijkheden van mobile recruitment en geeft 16 procent aan van plan te zijn om in de toekomst een mobiele app te maken voor hun recruitment.

Tags: het nieuwe werken, flexibel werken, innovatie, ict, communicatie, mobiel werken, website, het nieuwe solliciteren, mobiel toegankelijk

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Wearables op de werkplek. Wat zijn de regels? Wearables op de werkplek. Wat zijn de regels?

Digitale revolutie lijkt zo goed als geslaagd Digitale revolutie lijkt zo goed als geslaagd

We vergeten onze online veiligheid op reis We vergeten onze online veiligheid op reis

5 Mythes over de cloud 5 Mythes over de cloud

Welk effect hebben robots op onze arbeidsbelasting? Welk effect hebben robots op onze arbeidsbelasting?

Robots inzetten tegen discriminatie bij bedrijven? Robots inzetten tegen discriminatie bij bedrijven?

Een app voor veiliger werken Een app voor veiliger werken

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...