"Meer dan 3059 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


De keerzijde van digitaal werken: digitale rommel

De keerzijde van digitaal werken: digitale rommel


Hebben we net onze werkplek op orde met clean desk policies en papierloos werken, blijkt er ook een keerzijde te zitten aan digitaal werken. We installeren allerlei apps maar vergeten degenen die we niet meer gebruiken te verwijderen van onze zakelijke devices. Met gevolg: een digitaal rommelprobleem.

En dat probleem is behoorlijk omvangrijk onthult een nieuw rapport van Kaspersky Lab.

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste gebruikers elke maand 12 Android-apps installeren en er slechts 10 verwijderen, zodat ze in feite maandelijks twee apps toevoegen op hun toestel. Doordat er meer apps worden geïnstalleerd op apparaten, is het beheren van deze apps belangrijk om digitale rommel te voorkomen.

Regelmatig vernieuwen en herzien
Kaspersky Lab ontdekte echter dat gebruikers in slechts de helft van de gevallen de inhoud van hun apparaat regelmatig vernieuwen en herzien en ongebruikte documenten en apps verwijderen. Deze bevindingen zijn afkomstig uit een nieuw rapport, samengesteld door Kaspersky Lab, genaamd Digital clutter and its dangers. Het onderzoek is gebaseerd op inzichten die zijn opgedaan via een unieke combinatie van een online enquête in 17 landen, waaronder Nederland, een statistische analyse van het Kaspersky Security Network (KSN) en een experiment in app-prestaties door interne testers van Kaspersky Lab.

Digitale rommel
De opbouw van digitale rommel betekent dat het opruimen en updaten van apps nu belangrijker is dan ooit. Met name om malware te bestrijden die kwetsbaarheden in apps gebruikt om apparaten binnen te dringen. Uit het onderzoek bleek echter ook dat gebruikers in ongeveer een kwart van de gevallen (28%) alleen apps op hun apparaten bijwerken wanneer ze hiertoe worden gedwongen. Nederlanders blijken iets vaker vrijwillig te updaten, hier valt het percentage met 18% iets lager uit. In 10% van de gevallen probeert de gebruiker, zowel in Nederland als internationaal, het updaten volledig te voorkomen.

Risico’s
Eén van de grootste gevaren is dat de apps vanwege hun dagelijkse activiteiten zelf een risico kunnen vormen voor gebruikersgegevens en apparaten. Technische bevindingen van Kaspersky Lab laten zien dat van de 100 Android-apps die gebruikers kunnen beheren (d.w.z. installeren en verwijderen), er 83 toegang hebben tot vertrouwelijke gebruikersgegevens, zoals contactpersonen, berichten en gegevens. Ze kunnen zelfs bellen en sms-berichten verzenden. Extra bevindingen van KSN tonen hoe apps zonder toestemming van de gebruiker kunnen werken. Gemiddeld hebben gebruikers 66 apps op hun Android-apparaat. Tijdens het testen van een representatieve steekproef van 66 van de populairste Android-apps, bleken er 54 op de achtergrond te starten zonder dat de gebruiker zelf iets deed. Hierbij verbruikten ze per dag gemiddeld 22MB aan dataverkeer, zonder tussenkomst van de gebruiker.

Wie heeft toegang?
App-instellingen geven gebruikers een zekere mate van controle over waar de app toegang tot heeft en hoe de interactie met het apparaat verloopt. Uit de enquête bleek echter dat slechts 40% van de gebruikers bewust de instellingen van elke app op hun smartphone aanpast. In Nederland is dit slechts een kleine 30%. Bovendien weigert slechts 32% een mobiele app te installeren als ze niet tevreden zijn over de inhoud van de licentieovereenkomst. In ons land blijken de gebruikers wat kritischer, hier ligt dit percentage met 22% wat lager.

Martijn van Lom, General Manager Benelux van Kaspersky Lab, zegt: “Gebruikers stellen apparaten en persoonlijke gegevens bloot aan beveiligingsrisico’s door eenvoudige maar essentiële zorg voor hun apparaat te negeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opschonen en bijwerken van software en apps, het aanpassen van instellingen en het verwijderen van niet langer gebruikte apps."

Onderhoud
De opbouw van digitale rommel op onze apparaten betekent dat we steeds meer voorbijgaan aan het onderhouden van deze apps, aldus van Lom. “We doen dit echter op eigen risico, omdat het tot een breed scala aan problemen kan leiden, zoals apparaatstoringen, problemen met de accuduur of malware-infecties. Apps hebben toegang tot de meest gevoelige en persoonlijke gegevens die wij op onze apparaten hebben staan. Gebruikers zijn vaak niet op de hoogte van het feit dat deze informatie wordt gedeeld. Wij dringen er bij gebruikers op aan om hun digitale huis op orde te brengen. Net als een schone, opgeruimde kamer frisse energie in uw huis en leven brengt, leidt een opgeruimde computer of smartphone tot een meer plezierige en vooral veiligere ervaring."

Met het oog op de bestrijding van rommel en de bescherming van persoonlijke gegevens, adviseren wij gebruikers om de volgende stappen te ondernemen:
  • Weet wat waar is opgeslagen Neem de tijd om uw apparaten te bestuderen en te ontdekken welke informatie wordt opgeslagen via welke apps en bestanden op uw toestel;
  • Geef uw apparaat een ‘voorjaarsschoonmaak’ Besteed wat tijd aan het opruimen van uw digitale huis, door het regelmatig opschonen en verversen van de op uw apparaten opgeslagen informatie;
  • App- en software-updates Regelmatige updates moeten zo snel mogelijk worden toegepast als nieuwe versies worden uitgebracht;
  • Gebruik specifieke software De in Kaspersky Labs belangrijkste beveiligingsoplossingen geïntegreerde software-opruimers scannen bijvoorbeeld alle op uw apparaat geïnstalleerde apps en markeren degene die een potentieel gevaar vormen of zelden worden gebruikt.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, change management, ict, digitaal werken, digitale rommel

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer Veiligheid en updates vormen grootste uitdagingen werkplekbeheer

E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime E-mail steeds meer wapen van keuze bij cybercrime

Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata Werknemer is zwakste schakel bij veiligheid bedrijfsdata

Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud Nog steeds veel zorgen over veiligheid van de cloud

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...