"Meer dan 3079 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven

Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven


De spannendste innovaties op het gebied van Internet of Things (IoT) zijn te vinden op de werkvloer. Tegelijkertijd zijn bedrijven terughoudend met investeringen in slimme apparaten. De reden? Onduidelijkheid over de mogelijkheden én opbrengsten. Dat schrijven onderzoekers van McKinsey in een tussentijdse publicatie over een onderzoek naar IoT in het bedrijfsleven. De eerste resultaten laten 3 trends zien die relevant zijn voor iedere organisatie die iets met IoT wil.

Sponsored content door KPN

Er wordt een hoop gezegd en geschreven over Internet of Things. Maar meestal gaat het over consumentenproducten. Denk aan de koelkast die boodschappen bestelt, een thermostaat die precies weet hoe laat je thuiskomt en het huis vast voorverwarmt, of lampen die automatisch aan gaan als de avond valt. Toch biedt IoT ook zakelijk enorme kansen. De combinatie van sensoren die data verzamelen en geavanceerde algoritmes, geven bedrijven de kans om hun processen te stroomlijnen, nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en klantervaringen te verrijken. McKinsey, een van oorsprong Amerikaans adviesbureau dat strategische vraagstukken analyseert, was benieuwd hoe bedrijven aankijken tegen deze mogelijkheden en in hoeverre ze IoT omarmen.

Hoe ziet het onderzoek van McKinsey eruit?
McKinsey vroeg 350 managers naar hun opvattingen over Internet of Things. 25% van de respondenten werkt als uitvoerend manager en 75% als senior manager, bijvoorbeeld op het gebied van IT, strategie, productmanagement of sales. De grootte van de bedrijven varieerde, maar 45% van de respondenten werkt bij bedrijven met minimaal 25.000 medewerkers. De branches waarin de respondenten werkzaam zijn, lopen uiteen van gasindustrie en zorg tot hightech en retail. Wel werken alle bedrijven met IoT-oplossingen.

Interessante tussentijdse resultaten
Hoewel het onderzoek van McKinsey nog loopt, brachten de onderzoekers in een artikel een aantal voorlopige resultaten naar buiten. De antwoorden van de eerste 50 respondenten geven volgens de onderzoekers al inzicht in interessante trends.

Wat zijn volgens respondenten de strategische mogelijkheden van IoT. 
Hoewel IoT nog relatief nieuw is, geeft 98% van de respondenten aan dat de meeste bedrijven in hun branche IoT-initiatieven een plek geven in strategische plannen. Bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in hun werkprocessen en die te verbeteren, maar ook om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen of verkoop te stimuleren. Figuur 1 geeft een overzicht van de strategische kansen die respondenten zien.

92% van de respondenten voorziet dat Internet of Things op deze manier binnen drie jaar een positieve impact heeft op het bedrijfsleven. 62% zegt zelfs dat die impact enorm zal zijn en tot complete transformaties kan leiden. Kortom: IoT krijgt momentum. Het heeft er volgens McKinsey alle schijn van dat we komende jaren veel meer voordelen van IoT gaan zien dan de bescheiden verbeteringen die de technologie tot nu toe heeft gebracht.

Voor welke bedrijven biedt IoT de grootste kansen? 
Op de vraag welke bedrijven het meeste voordeel kunnen halen uit IoT, reageren de respondenten vrij uitgesproken. 40% denkt dat onderhoudsbedrijven veel profijt kunnen halen uit IoT. Vooral als het gaat om diagnostiek, preventief onderhoud, monitoring en inspecties. 30% van de respondenten denkt dat IoT juist voor fabrikanten veel kansen biedt, bijvoorbeeld om opbrengsten te vergroten door energiebesparing, door middelen optimaal in te zetten en de kwaliteit te vergroten. Zo gebruikt Boing IoT-wearables en augmented-reality in de assemblage van bekabeling. Het resultaat: 25% toename van de productiviteit.

Bepaalde resultaten van het McKinsey-onderzoek geven stof tot nadenken.
Zo stelt 60% van de respondenten dat IoT-sensoren waardevolle data verzamelen, zoals demografische gegevens van klanten en koopgedrag. Tegelijkertijd zegt 54% van de respondenten dat bedrijven vaak nog geen 10% van de verzamelde data gebruiken. De onderzoekers van McKinsey herkennen deze constatering uit de praktijk. Zo kwamen ze op een boorplatform waar managers slechts 1% van de data gebruikten die werden verzameld door de 30.000 sensoren op het platform.

Mogelijke oorzaak is dat veel bedrijven niet de juiste kennis in huis hebben om de verzamelde data te analyseren. Maar ook op andere gebieden schieten bedrijven tekort. Zo geeft 70% van de respondenten aan dat IoT-oplossingen geen vast onderdeel zijn van werkprocessen, waardoor ze Internet of Things niet gebruiken om hun dagelijkse werkzaamheden te verbeteren. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat bedrijven moeite hebben om zinvolle toepassingsmogelijkheden voor IoT aan te wijzen.

Waarom halen bedrijven niet het maximale uit IoT?

IoT als drijvende kracht achter organisatieverandering
De voorlopige onderzoeksresultaten stemmen de onderzoekers van McKinsey positief over de groeikansen van IoT op de werkvloer. Ze concluderen dat de respondenten duidelijk geloven in de kracht van IoT. Bedrijven onderschrijven dat door hun investeringen in de technologie op te schroeven. Volgens de onderzoekers is het belangrijk om dit momentum vast te houden. Daarvoor moeten managers IoT nadrukkelijker een plek geven in ontwikkelingsprogramma’s voor de organisatie en in de planning van werkprocessen. 2 fundamentele stappen die volgens de onderzoekers nu vaak worden overgeslagen. Doen bedrijven dit goed? Dan heeft IoT de kans om uit te groeien tot de drijvende kracht achter organisatieverandering.

Het onderzoek van McKinsey gaat ongetwijfeld nog meer interessante inzichten bieden. Wil jij je organisatie ook naar een volgend niveau brengen met Internet of Things oplossingen? Laat een specialist zoals KPN je helpen in efficiënter, duurzamer en veiliger ondernemen.

Tags: het nieuwe werken, efficiënter werken, flexibel werken, hrm, innovatie, ict, internet of things

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet? Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet?

Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie

Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven

Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt? Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt?

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Neemt de robot onze banen over? Neemt de robot onze banen over?

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...