"Meer dan 3087 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Samenwerken in de 21e eeuw

Samenwerken in de 21e eeuw


Besparingen en hogere productiviteit gaan hand in hand

Unified Communications & Collaboration

Unified Communications & Collaboration (UCC) is tegenwoordig veelvuldig in het nieuws. Steeds meer bedrijven worden nieuwsgierig naar de mogelijkheden. Maar wat is het eigenlijk? UCC is een platform dat communicatie via verschillende media (zoals telefonie, e-mail, fax, instant messaging, sms, chat, video en realtime collaboration) integreert in één oplossing en binnen handbereik brengt van de gebruiker, onafhankelijk van het apparaat dat iemand gebruikt of de plaats waar iemand zich bevindt. UCC maakt communicatie en samenwerken veel efficiënter en effectiever.

Case Study

E-Craft is gespecialiseerd in het bouwen van elektriciteitscentrales. Het bedrijf, met een hoofdkantoor in Parijs, heeft een omzet van 20,5 miljard euro, locaties in 29 landen wereldwijd, 66.500 werknemers.
Als gevolg van de wereldwijde crisis, heeft E-Craft besloten de reiskosten aan te pakken. De totale jaarlijkse reiskosten bedragen ruim 100 miljoen Euro. Er is een doelstelling geformuleerd om het reisbudget met 50% te reduceren binnen één jaar.

Om deze doelstelling te realiseren heeft E-Craft reizen verboden, tenzij onvermijdelijk. Om samenwerken mogelijk te maken zonder te reizen, heeft E-Craft zich laten adviseren over mogelijkheden om op afstand te kunnen samenwerken, middels UCC oplossingen. Als resultaat is gekozen voor ee oplossing met audio/videoconferencing, file sharing, chat, presence en een on-line meetingplatform.
Succesvol samenwerken met nieuwe tools vergde een cultuuromslag. Men moest uitvinden welke vorm van communiceren en samenwerken in welke situatie het best werkte. Ook de spelregels en de verwachtingen over het gebruik van de tools waren in het begin niet duidelijk. Echter, al in de tweede maand nam het gebruik van audio/videoconferencing en online meeting tools exponentieel toe. Daarnaast werd chat steeds meer gebruikt, zelfs door mensen die dit medium in het begin helemaal niet zagen zitten.

Uiteindelijk werd er een besparing van 58 miljoen Euro in het eerste jaar gerealiseerd en de verwachting is dat, ook als de economische situatie beter wordt, de mensen de nieuwe manier van samenwerken niet meer willen missen.

Visie

Óf u UCC in de toekomst gaat gebruiken is volgens ons niet de vraag. De vraag is eerder wanneer en waar uw organisatie gaat beginnen. Trends als flexibilisering van werktijden, toenemend privégebruik van nieuwe tools (twitter, linked-in, hyves, skype) en een vermenging van privé en zakelijk creëren een noodzaak om UCC ook zakelijk serieus te nemen. Er in veel gevallen een positieve business case en een snelle ROl mogelijk, wat de vraag: "Waarom zouden we investeren?" gemakkelijker te beantwoorden maakt.

Het jaar 2009 is het jaar van de oriëntatie. In 2010-2011 neemt naar onze verwachting het aantal bedrijven dat UCC toepassingen serieus zal gaan gebruiken zeer snel toe. De technologie is dan verder verbeterd, het concept 'UCC' is een stuk bekender en de financiële vooruitzichten een stuk beter.
Veel toonaangevende bedrijven zoals Shell, Akzo en Vodafone maken nu al dagelijks intensief gebruik van UCC oplossingen.

Nu zijn bedrijven met name geïnteresseerd in hoe UCC bij hun van toegevoegde waarde kan zijn. Wij denken dat het essentieel is om goed te bepalen welke doelstellingen men wenst te bereiken en hoe deze het beste te realiseren. Simpelweg technologie installeren zal niet werken. Een uitgekiende strategie, een goede voorbereiding en een bedrijfsbrede implementatie zijn essentieel voor het bereiken van de beoogde doelstellingen.

Bron: DCE Consultants,
Anand van Deventer, Senior Management Consultant

Tags: samenwerken, videoconferencing

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Wie kijkt er mee op je scherm? Wie kijkt er mee op je scherm?

Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet? Werkgevers en social media: wat mag wel en wat niet?

Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie Een op drie werknemers gaat onverantwoord om met bedrijfsinformatie

Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven Onderzoek naar Internet of Things: 3 trends voor bedrijven

Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt? Van sensoren, beacon-technologie tot wearables. Wat werkt?

Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren? Hoe krijg je je mensen mee in digitaliseren?

Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken Managers lopen grote securityrisico’s bij mobiel werken

Gerelateerde Blogs

Nieuwe werkers, nieuwe skills

hnwblog

Zowel voor het delen van gegevens en informatie als voor communicatie zijn steeds meer handige tools beschikbaar. Met Het Nieuwe Werken en door dergelijke tools verandert niet alleen de praktische invulling van een functie, maar ook de inhoudelijke k...


Waarom de één social media omarmt en de ander het negeert

hnwblog

Waarom omarmt de één een nieuw fenomeen als social media direct, kijkt de ander eerst de kat uit de boom en zet weer een ander de hakken in het zand? Diana Russo en Marnix van der Zalm gebruiken de drijfverentheorie van Graves om het acceptatieproces...


Cloud computing: hoe zit het met de juridische ins en outs?

hnwblog

Het rechtskader van cloud computing is breed en volop in ontwikkeling. Mr. Victor de Pous zet dit in zijn Trendanalyse Outlook ICT Recht 2012 op overzichtelijke wijze uiteen. Belangrijk, cloud computing-diensten ontsluiten immers informatie, wat leid...