"Meer dan 3184 artikelen over Het Nieuwe Werken"

Werken 2.0

Nieuws


Vertrouwen krijgen van je baas kan ook stress opleveren

Vertrouwen krijgen van je baas kan ook stress opleveren


Vertrouwen is een magisch woord binnen Het Nieuwe Werken. Zonder vertrouwen van je baas geen goede relatie wanneer je op afstand werkt. Meestal geeft het je een goed gevoel. Toch kan er een keerzijde aan zitten. Een goede vertrouwensband met je manager kan namelijk ook een bron van stress zijn. 

Een goede vertrouwensband met hun leidinggevende is onmisbaar in je werkend bestaan. Het is een cruciale relatie voor je werk, want je manager verdeelt immers de opdrachten, doet de beoordelingscyclus en heeft de promotiekansen in handen. Vertrouwen, dat is goed.

Vertrouwen levert stress op


Toch draagt die goede band ook nadelen met zich mee. Dat laat een nieuwe Amerikaanse studie van Arizona State University zien, een onderzoek gepubliceerd in de Academy of Management Journal. Vertrouwd worden door de leidinggevende geeft werknemers bijna altijd een gevoel van trots, maar kan ook een bron van stress zijn. Dat kan het geval zijn wanneer de manager de werknemer dusdanig vertrouwt dat hij meer werk bij de persoon neerlegt. Ook kan een werknemer de workload groter ervaren, omdat hij een reputatie van betrouwbaarheid heeft op te houden.

"Betrouwbare werknemers kunnen gezien worden als 'onverwoestbare rotsen' die meer verantwoordelijkheid kunnen dragen", stelt een van de onderzoekers. Dat kan ertoe leiden dat de persoon emotioneel oververmoeid raakt, een nadeel dat volgens de onderzoekers zelden wordt benadrukt. Zeker in een tijd waarin het werk sterk resultaat gedreven is en organisaties steeds flexibeler zijn.

 

‘Hij verprutst het niet’


Na een onderzoek waarin 219 buschauffeurs werden ondervraagd concludeerden de onderzoekers dat vertrouwen en stress twee kanten van dezelfde munt zijn. Hoe meer mensen worden vertrouwd door hun manager, des te groter ze hun workload ervaren. En in de meeste gevallen is dat in de praktijk ook zo: managers geven meer werk aan werknemers waarvan ze weten dat deze het niet verprutsen.

"Wanneer vertrouwen te veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt, hebben werknemers liever dat de band met hun manager iets minder close is", stelt de onderzoeker. Taak aan leidinggevenden om meer oog te hebben voor de werknemers die dichtbij ze staan en goed te letten op signalen van oververmoeidheid en burn-out.

Overigens helpt een goede vertrouwensband tussen werknemer en leidinggevende wel juist weer bij het voorkomen van die burn-out, zo bleek uit eerder onderzoek.

Witte boorden


Een mooie bijkomstigheid van het onderzoek: vaak wordt bij non-stop werkwerken en grote hoeveelheden werk snel gedacht aan de ‘hogere klasse’ werknemers op kantoor. Dit onderzoek met buschauffeurs laat zien dat ook medewerkers op andere plaatsen binnen het beroepsspectrum hun prestatie wel kunnen en willen verhogen, maar dat vertrouwen niet automatisch de beste motivator is.

Dit artikel verscheen eerder op PW De Gids.

Tags: management, change management, mobiliteit, leiderschap, samenwerken, stress, vertrouwen

Deel dit artikel via Email Deel dit artikel op Twitter Deel dit artikel op Facebook Deel dit artikel op Hyves Deel dit artikel op LinkedIn Deel dit artikel op NuJij.nl
0 reacties


Vertel ons hoe u erover denkt


Plaats een reactie met uw LinkedIn account Klik op de LinkedIn button om een reactie te plaatsen


Gerelateerd Nieuws

Gerelateerde Blogs